De coöperatieve eigenaren van Danish Crown hebben bevestigd dat ze de komende 12 maanden ongeveer 11 miljoen varkens zullen leveren. Dat volume zal de basis vormen voor het aanscherpen van het bedrijf en het herstellen van de concurrentiekracht.
Afwikkelingsprijzen ver onder niveau
Sinds het voorjaar van 2022 is de concurrentiekracht van Danish Crown sterk onder druk komen te staan. De afwikkelingsprijzen voor varkens in Denemarken liggen momenteel ver onder die van de rest van Europa. Hoewel de huidige varkensprijzen dicht bij een recordhoogte liggen, liggen de afwikkelingsprijzen van Danish Crown ver onder het Europese gemiddelde en de prijzen in Duitsland.
Plan opgesteld voor efficiëntieverbeteringen
Daarom heeft het management zich in de zomerperiode ingespannen om een plan op te stellen om de kernactiviteiten van Danish Crown te vereenvoudigen en te heroverwegen. Het plan is nu klaar voor uitvoering. Ze moeten het bedrijf stroomlijnen om de winst binnen twee jaar met ten minste 1,5 miljard Deense kronen te verbeteren – en het liefst eerder. Ook moeten ze de verkoopinspanningen segmenteren en zich meer richten op klanten die de voorkeur geven aan Deens varkensvlees en producten van Danish Crown of die een zakenpartner zoeken die toegewijde duurzaamheidsinitiatieven nastreeft.
“Ik wil onze eigenaren prijzen voor het ondersteunen van de Deense waardeketen van boer tot bord. Dat maakt een veel strakker productiemanagementproces mogelijk, waardoor we een essentiële vereenvoudiging en vernieuwing van ons bedrijfsmodel kunnen doorvoeren. Ondanks de tegenwind van het afgelopen jaar zijn we erin geslaagd om onze marktaandelen voor producten aan retailers en de foodservicemarkt te behouden. We moeten nu volumebusiness winnen om op termijn onze hele business te kunnen verschuiven”, zegt Jais Valeur, CEO van de Groep.
Hoe Danish Crown dit gaat aanpakken
De coöperatieve eigenaars van Danish Crown krijgen momenteel het plan voorgelegd om Danish Crown om te vormen van een op schaalvergroting gebaseerd slachthuis tot een modern levensmiddelenbedrijf. De belangrijkste kenmerken van het plan zijn
- Administratieve en ondersteunende functies moeten gestroomlijnd worden om de jaarlijkse kosten met minstens 250 miljoen DKK te verminderen;
- Verbeterde benutting van de capaciteit in slachthuizen en fabrieken en een efficiëntere en technologisch geavanceerdere opzet moeten de productiekosten met ten minste 500 miljoen DKK verlagen;
- Verkoopinitiatieven moeten gericht zijn op kernklanten in de detailhandel, foodservice en industrie om partnerschappen op te bouwen met klanten die datagestuurde traceerbaarheid en duurzaamheid eisen, waardoor de winst met DKK 500 miljoen stijgt;
- Winstgevendheid in de Duitse slachtactiviteiten en in onze verwerkingsfabriek in China en de voltooiing van onze investering in de nieuwe baconfabriek in het Verenigd Koninkrijk moeten bijdragen aan DKK 250 miljoen;
- Er is een extra besparingspotentieel geïdentificeerd bij de inkoop en een mogelijkheid tot winstverbetering bij de dochterondernemingen van de Groep, die mogelijk tot DKK 500 miljoen kunnen bijdragen.
Het plan voor efficiëntieverbetering wordt aangekondigd op een moment dat de meeste onderdelen van de Danish Crown Group zich de afgelopen jaren gunstig hebben ontwikkeld, maar ze worden geconfronteerd met uitdagingen in de kernactiviteiten, die zijn ondergebracht in de BU Danish Crown en zich bezighouden met het slachten van varkens in Denemarken en Duitsland en het verwerken van voornamelijk varkensvlees.
Exportdruk en kostenconcurrentie
De druk op dit deel van het bedrijf wordt voornamelijk veroorzaakt door een ongewoon langdurige en scherpe daling van de export naar belangrijke markten zoals China, Japan, de VS, Australië en Zuid-Korea. Tot nu toe was Danish Crown altijd in staat om alternatieve afzetkanalen buiten Europa te vinden tijdens perioden van dalende verkoop in een of meer van de aantrekkelijke exportmarkten. Wanneer de prijzen van bevroren varkensvlees op de wereldmarkten echter veel lager zijn dan de prijzen van vers varkensvlees in Europa, is Danish Crown niet in staat om concurrerend te blijven, omdat het hoge niveau van de Deense lonen ervoor zorgt dat de kosten voor het slachten, uitsnijden en uitbenen van varkens in Denemarken meer dan DKK 1 per kilo hoger zijn dan in landen als Duitsland, Polen en Spanje.
Danish Crown moet dus meer verkopen op een Europese markt die al concurrerend is en gekenmerkt wordt door een sterke voorkeur voor lokale producten. De oplossing is om het bedrijfsmodel te herdefiniëren en alle middelen in te zetten voor de productie en verkoop van producten met een voldoende hoge prijs om de hogere productiekosten in Denemarken te compenseren. Anders lopen ze het risico dat ze tweede keus worden ten opzichte van lager geprijsde lokale producten vanwege de hogere productiekosten.
“Efficiëntie, besparingen en coöperatieve toewijding”
“We kunnen onze uitdagingen niet alleen oplossen door besparingen en efficiëntieverbeteringen, omdat dit ook een kwestie is van het juiste bedrijfsmodel, maar we zijn het aan onze coöperatieve eigenaren verplicht om in de huidige situatie tot op het bot te bezuinigen. In eerste instantie zou dit moeten helpen om de kloof met de andere Europese landen te dichten. Ondertussen blijft het een feit dat efficiëntie en optimaal gebruik van productiefaciliteiten de weg vrijmaken voor winstgevendheid in de voedingsindustrie. Dit is niet nieuw voor ons, maar sinds we twee jaar geleden onze varkensslachterijen en verwerkingsactiviteiten hebben samengevoegd in één bedrijfseenheid, zijn we niet efficiënt genoeg geweest, dus dat is wat we nu aanpakken,” zegt Jais Valeur.
Als gevolg van het plan om de efficiëntie te verbeteren, worden er per direct een aantal ingrijpende wijzigingen doorgevoerd in het management en de organisatie van de BU Danish Crown.
“We hebben een aantal talenten die onze business al tot in detail kennen. Met de hulp van een reeks zeer ervaren collega’s krijgen zij nu meer verantwoordelijkheid en ik heb er alle vertrouwen in dat dit team binnen Danish Crown bekend zal worden als het team dat Danish Crown heeft getransformeerd van een slachthuis naar een waardecreërend modern voedingsbedrijf voor zowel klanten als consumenten,” aldus Jais Valeur.
Bron: Danish Crown