Nog steeds lezen bijna alle Vlaamse landbouwers vakgerichte post die bij hen in de bus valt. Twee derde van de landbouwers bezoekt wel eens een website van een leverancier nadat ze post hebben ontvangen. Zoveel blijkt uit een onderzoek afgelopen maanden door Rekad, uitgeverij van o.a. dit tijdschrift, in samenwerking met het Nederlandse marktonderzoeksbureau Prosu Databased Marketing.
Tekst: Franky De Letter
Beeld: Twan Wiermans
Landbouwers zijn via steeds meer kanalen goed te bereiken. Gemiddeld lezen Vlaamse landbouwers 2 uur per week vakinformatie in vakbladen. Online is dit ongeveer 1 uur per week. Vakbladen worden het liefst op papier gelezen. De impact van online-informatie groeit echter. Volgens de enquête wil een vijfde van de landbouwers er zelfs voor betalen. Absolute voorwaarde is wel dat de informatie actueel, snel en onafhankelijk is.
Wegen
Blijkt dat 65 procent van de landbouwers wel eens telefonisch benaderd wordt voor bedrijfsgerelateerde aanbiedingen. Wanneer deze telefoongesprekken over echte bedrijfsrelevante zaken gaan staan landbouwers open voor een gesprek.
Het grootste deel van de ondervraagden maakt gebruik van het internet, vooral om informatie op te zoeken, e-mails te lezen en voor bankzaken. Landbouwers gebruiken ongeveer drie kwartier per dag het internet, waarvan een half uur zakelijk wordt gespendeerd. De helft van de landbouwers bezoekt regelmatig de websites van de belangrijkste leveranciers. 32 procent verklaarde via het internet een nieuwe leverancier gevonden te hebben. 54 procent koopt producten via het internet, dit hoewel zij nog niet overtuigd dat dit goedkoper kan dan via reguliere kanalen. Het grootste deel van de landbouwers ontvangt gemiddeld niet meer dan 10 vakgerichte e-mails per week.
Landbouwers zijn geïnteresseerd in onafhankelijke vakinformatie. E-mailnieuwsbrieven van toeleveranciers zien ze niet als spam. Ze willen immers graag geïnformeerd worden over alle facetten van hun bedrijf. Wel is het belangrijk voor leveranciers dat zij de nieuwsbrief goed afstemmen op de doelgroep.
Sociale media worden nog weinig gebruikt onder landbouwers in Vlaanderen. De grootste profielsite onder landbouwers is Facebook. Het meest gebruikte sociale medium door landbouwers is YouTube. Gemiddeld besteden landbouwers 1 uur per week aan sociale media. Hiervan wordt de meeste tijd doorgebracht op YouTube.
Middelen
Zowel e-mails (98 procent) als sociale media (91 procent) worden nog voornamelijk via de PC benaderd. Na de PC wordt e-mail het meest via de smartphone benaderd (7 procent) en daarna het meeste via tablets benaderd (8 procent).
92 procent van de ondervraagden bezit op dit moment een mobiele telefoon, 13 procent heeft een smartphone en 19 procent van de ondervraagde landbouwers zonder smartphone verwacht ‘in de nabije toekomst’ een smartphone te bezitten. Landbouwers bezitten een smartphone om te kunnen bellen, sms-en en internetten. Ook foto’s maken en e-mailen zijn redenen om een smartphone te hebben. Samsung is veruit het populairste merk onder landbouwers. Nokia staat bij landbouwers op de tweede plek.
13 procent bezit op dit moment een tablet; 20 procent van de ondervraagden zonder tablet verwacht ‘in de nabije toekomst’ een tablet te bezitten. Landbouwers hebben een tablet om te internetten en e-mailen. Apple is veruit het populairste tabletmerk onder landbouwers. Samsung staat op de tweede plek.
45 procent van de smartphone- en tabletbezitters gebruikt momenteel applicaties; 30 procent hiervan gebruikt ze ook voor bedrijfsgerelateerde doeleinden.