De gemiddelde Belg kocht vorig jaar 11,34 kg vleeswaren voor thuisverbruik, een stabiel volume ten opzichte van de voorbije jaren. De bestedingen stegen wel met 2,1% tot 129,81 euro per capita omwille van een gemiddelde prijsstijging. Hoewel de Belg minder vers vlees heeft geconsumeerd in 2012, heeft hij zijn vleeswarenverbruik dus niet teruggeschroefd.
Binnen het assortiment van vleeswaren zijn er enkele verschuivingen merkbaar. Salami, zoutwaren, gekookte ham en voornamelijk kip- en kalkoenbereidingen konden hun volumeaandeel vergroten in 2012. De categorieën overige charcuterie, overige kookwaren, paté en voornamelijk kookworsten moesten dan weer aandeel inboeten. De zoutwaren vormen met een volumeaandeel van 22,8% het grootste segment. Op de tweede plaats komt de gekookte ham, gevolgd door salami en kookworsten.
Voor zijn vleeswarenaankopen begeeft de Belgische consument zich in de eerste plaats naar de supermarkt (DIS 1: 35,8%, hard discount: 29,9% en buurtsupers: 15,4%). Nog 12,6% van het verkochte volume gaat via de beenhouwer over de toonbank. In 2012 was de hard discount voor vleeswaren het enige kanaal dat een stijgend marktaandeel noteerde.
Meesterlyck scoorde goed in 2012. Bijna 57% van de gezinnen (tegenover nog maar 48% in 2008) kocht vleeswaren met dit label en er werd gemiddeld 420 gram aangekocht voor een waarde van 6,11 euro. De aankoopfrequentie daalde in 2012 echter wel naar 6,3 keer per jaar.
Dit zijn de belangrijkste vaststellingen van het marktonderzoeksbureau GfK PanelServices Benelux dat, in opdracht van VLAM, de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen analyseerde.