Het thuisverbruik van vers vlees (excl. gevogelte, konijn en wild) daalde vorig jaar met 4,5% naar 21,6 kg/capita. Binnen de verschillende vleessoorten was het schapen- en lamsvlees de voornaamste stijger. De vleesmengelingen kennen voor het eerst in jaren geen groei meer maar blijven de belangrijkste categorie. De buurtsupermarkten en vooral hard discount wisten in 2012 hun volumeaandeel voor vlees te vergroten en dit vooral ten koste van de speciaalzaken. Dit zijn de bevindingen van GfK PanelServices Benelux dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.
Binnen vers vlees was 2012 een atypisch jaar. Voor het eerst in jaren verliezen de vleesmengelingen duidelijk terrein (-5,5%). Met een thuisverbruik van 7,56 kg per capita blijven zij wel het grootste segment binnen de categorie van vers vlees (34,9%). Een gemiddelde prijsstijging maakt veel van dat verlies goed en in bestedingen/capita waren de vleesmengelingen goed voor € 60,4. Meer Belgen (93,2%) hebben de categorie gekocht maar de aankoopfrequentie liep wel terug van 20,7 tot 20,4.
De tweede grootste categorie binnen vers vlees is het varkensvlees. Het volumeaandeel van dit pure varkensvlees steeg binnen vers vlees naar 30,1%, wat goed is voor een verbruik van 6,51 kg/capita. In bestedingen was er een stijging op te tekenen van 1,4%, zodat we uitkomen op € 51,7/capita. Iets meer mensen kochten varkensvlees aan, maar de aankoopfrequentie daalde tot 17,7.
Daarna volgt puur rundvlees met een thuisverbruik van 5,71 kg in 2012 en een volumeaandeel binnen vers vlees van 26,4%. Deze vleessoort tekent al enkele jaren op rij verlies op en kende in 2012 een terugval met 4,7% in aangekocht volume per capita. Oorzaak ligt o.a. bij een lagere aankoopfrequentie en een prijsstijging. Het aantal kopende gezinnen kon nochtans wel stijgenDe bestedingen daalden relatief minder sterk, namelijk met -2,7%.
Ook het kalfsvleesverbruik kende een sterke achteruitgang, zowel op vlak van volume (-6,8% tot 0,84 kg/capita) als op vlak van bestedingen (-3,3% tot 11,6 kg/capita). Hier zien we dezelfde tendens als bij varkensvlees: het toegenomen aantal kopende gezinnen kon de teruggelopen aankoopfrequentie niet compenseren. Het iets duurdere kalfsvlees was in 2012 binnen de categorie vers vlees nog goed voor 3,9% volumeaandeel.
Schapen- en lamsvlees stegen met 3,1% en komen uit op een thuisverbruik van 0,63 kg/capita. In bestedingen bedroeg de groei 3,9% en dat bracht de besteding op € 8,8/capita. Het aantal kopende gezinnen ging erop vooruit tot 44,7%, terwijl de aankoopfrequentie quasi stabiel bleef. Schapen- en lamsvlees, die iets duurder zijn dan de andere vleessoorten, zijn binnen vers vlees goed voor een volumeaandeel van 2,9%.
Het paardenvleesverbruik viel in 2012 met 10,4% sterk terug tot 186 gram/capita. Ook in bestedingen was er een duidelijke terugval tot € 2,5/capita. Minder Belgen (19,7%) kochten paardenvlees in 2012 en wie bleef kopen, deed dat gemiddeld ook minder vaak. Paardenvlees was in 2012 goed voor 0,9% van het volume vers vlees dat werd gekocht.