Omdat België een structureel exporterend land van vlees blijft is het belangrijk om bestaande exportmarkten te consolideren maar ook uit te breiden met nieuwe bestemmingen. Belgian Meat Office (BMO), het exportbureau vlees van VLAM, zet dit in praktijk om. Hoe dat afgelopen jaar 2018 precies gebeurde, maakt het recent gepubliceerde activiteitenverslag 2018 duidelijk.
Zo had Belgian Meat Office ook nog een Europees gesubsidieerd programma lopen. Dat kwam er in 2015 als reactie op de crisis in de varkenssector en om het verlies van de Russische markt door de handelsboycot te compenseren. Dit programma liep nog tot midden 2018 en zette in op het Verre Oosten met doelmarkten als China, Japan, Zuid-Korea, Zuidoost-Azië en Australië en werd ook ondersteund door een overkoepelend communicatieconcept.
Deelname van beurzen
De eerste beursdeelname in 2018 was SMTS in Tokyo in februari. Het was de eerste keer dat Belgian Meat Office deelnam aan deze beurs, die vooral gericht is op retail en food services. De stand (± 50 m²) gaf de varkensvleesexporteurs de kans om nieuwe contacten te leggen op de Japanse markt. Deze beurs kaderde in het Europees programma.
In april stond FHA Singapore op de agenda. Deze beurs kaderde ook in het Europees programma en Belgian Meat Office nam voor de eerste keer deel. De aanwezige exporteurs vonden de deelname geslaagd.
In China stonden 3 beurzen op het programma. Deelname aan Sial China in mei stond buiten kijf. Op deze hoogmis op de Chinese markt was Belgian Meat Office aanwezig met een stand van 120 m2. 10 vleesexporteurs waren aanwezig op de stand en met bijna 300 verzamelde contacten, naast de rechtstreekse contacten met de deelnemende bedrijven, kan deze editie een succes genoemd worden. In het najaar, in september en november, waren CIMIE in Peking en Food and Hotel China in Shanghai aan de beurt.
In het najaar was deelname aan SIAL in Parijs een certitude. Hier verzamelt de hele wereld voor één van de belangrijkste beurzen in de voedingssector. Een grote stand van 340 m² moest plaats geven aan de 25 aanwezige vleesexporteurs. Catering werd voorzien door de hotelschool COOVI zodat de bezoekers van de stand de kwaliteit van het Belgisch vlees konden proeven.
Contactdagen
In maart stond een combicontactdag in Groot-Brittannië op de agenda. Manchester en Birmingham werden gecombineerd en 10 exporteurs namen deel. Later in het voorjaar stond in mei opnieuw een dubbele contactdag op het programma. Deze keer in Polen, in Warschau en Poznan. Deelname aan een contactdag in de ondertussen tweede exportmarkt voor varkensvlees was voor de exporteurs een must.
BMO nam in mei deel aan de handelsmissie in Vietnam onder leiding van minister-president Bourgeois. Ook hier werd een contactdag georganiseerd en konden de deelnemers gesprekken voeren met de aanwezige, potentiële Vietnamese klanten.
In november stond in principe nog een contactdag in Taiwan op de agenda maar de uitbraak van Afrikaanse varkenspest gooide roet in het eten en de contactdag werd geannuleerd omwille van het embargo ingesteld door Taiwan.
Marktonderzoek
BMO nam deel aan verschillende congressen (Frische Forum Fleisch, Deutscher Fleischkongress, LP Kongress…) en studiedagen (GIRA Meat Club en Gira Asia Meat Club). Zo wordt marktinformatie vergaard en de aanwezigheid van Belgisch vlees op de Europese markt en daarbuiten versterkt. De opgedane kennis en marktinformatie werd vervolgens door het BMO-team met de Belgische exporteurs gedeeld tijdens infonamiddagen.
Public relations
Het persevent voor de Europese vakpers ‘Round Table’ was in 2018 gewijd aan hoe er over vlees gecommuniceerd wordt. Voor deze 13e editie werden 2 sprekers uitgenodigd: prof. Frédéric Leroy en dr. Philippe Houdart. Zij gingen in debat en beantwoordden talrijke vragen van 20 buitenlandse vakjournalisten uit Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Nederland, Italië, Roemenië en Polen.
Campagnebeeld
Alle acties van Belgian Meat Office worden ondersteund door een communicatiecampagne die mee het imago van de Belgische exporteur onderschrijft. In 2018 werd verder gewerkt met het meer gestileerd beeld van twee paspoppen die een rundkarkas en een varkenskarkas visualiseren. De boodschap die meegegeven wordt is dat Belgisch vlees kwaliteit op maat gesneden is.
Het Europees programma heeft een eigen beeld; een half karkas in een gigantische ijsblok met daarbij een trotse leverancier, voorgesteld als authentieke vakman. Dit beeld verwijst naar de kwaliteit van de producten en naar de service en het maatwerk dat de Belgische bedrijven bieden.
Beide beelden worden on- en offline gebruikt bijvoorbeeld in advertenties in lokale vakbladen, in banners op verschillende websites, in diverse brochures en uiteraard op de beursstanden. Om de acties extra in de kijker te zetten, wordt er ook via de populaire zoekmachines geadverteerd.
Lees het volledige verslag hieronder
Bron: VLAM – 17 mei 2019