Van 1 tot 9 juni 2024 vindt de Bioweek plaats in heel België. Bedoeling is het bewustzijn rond bio te vergroten bij de consument door de voordelen van biologische voeding en productie te belichten. Daarbij wordt duidelijk dat kiezen voor bio synoniem staat voor kiezen voor meer duurzaamheid. De Bioweek is een gezamenlijk initiatief van de hele biosector.
De biosector richt in samenwerking met VLAM en zijn Waalse evenknie Apaq-W de Bioweek in van 1 tot 9 juni. Daarmee wordt de aandacht gericht op de talrijke biologische bedrijven in België en de voordelen van bioproducten. Bio, dat is lekker puur, goed voor het milieu, gezond genieten, vriendelijk voor dieren én 100% toekomst.
VLAM en Apaq-W voorzien een gelijkaardige mediacampagne om de Bioweek bekend te maken en de consument aan te sporen bio van dichtbij te gaan ontdekken in die periode.
Op de website van ‘Alles Over Bio’, hét communicatieplatform voor consumenten over bio in Vlaanderen, vind je de activiteiten terug die tijdens de Bioweek gaande zijn, van degustaties en promoties, tot een biobrunch of opendeurdag. Het platform bevat verder een schat aan inhoudelijke en feitelijke informatie over bio en boeiende verhalen en video’s over producenten, verwerkers en bioliefhebbers. In Wallonië is de website ‘Bio Mon Choix’, de communicatiespil.
Opening Bioweek
De opening van de Bioweek in Vlaanderen gebeurde door Vlaams minister van Landbouw op het tuinbouwbedrijf BARVER bvba in Rumst, waar biologische puntpaprika’s, aubergines en tomaten worden geteeld.
Lawrence Van den Bosch, bedrijfsleider van BARVER bvba: “We zijn trots op de groei en impact die we realiseren met ons bedrijf in de biologische landbouwsector. Samen met onze partners en klanten zetten we ons elke dag in voor een positieve verandering in onze gemeenschap en het milieu.”
Samen voor 5% groei voor bio
De Bioweek is één van de vele acties die deel uitmaken van het ‘Strategisch Plan 2023 – 2027’, gelanceerd in april 2023. Bio-actoren in heel Vlaanderen, gesteund door de Vlaamse overheid, streven en werken aan een groei van 5% op volgende 5 parameters:
- 5% landbouwareaal: het areaal onder biologische productie neemt toe tot 30.000 ha tegen eind 2027
- 5% omzetwaarde van de biologische dierlijke productie: de omzetwaarde van de biologische dierlijke productie groeit naar 5% van de omzetwaarde van de gezamenlijke dierlijke productie (met inbegrip van zuivel)
- 5% biolandbouwbedrijven: minimaal 5% van de landbouwbedrijven zijn biobedrijven tegen eind 2027
- 5% bioconsumptie: het volume van de bioconsumptie groeit tot 5% van de totale consumptie tegen eind 2027
- 5% bio in overheidscatering: bio maakt 5% uit van de overheidscatering tegen eind 2027.
Minister van Landbouw: “Eén jaar na de lancering zijn er al heel wat zaken gerealiseerd: denk maar aan de vorming en begeleiding van landbouwers, de verbetering van het wetgevend kader en het studiewerk dat zal helpen bij de sensibilisering van grootkeukens en verwerkers. De verschillende initiatieven moeten de opschaling van de biologische landbouw in Vlaanderen ondersteunen waarbij een evenwicht bestaat tussen vraag en aanbod.”
‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’
De Bioweek maakt deel uit van de biocampagne met als slogan ‘Bio, da’s sowieso goed gekozen!’, waarvan de eerste campagnegolf loopt van 20 mei tot 30 juni. In het najaar volgt een tweede campagnegolf. De campagne wordt in hoofdzaak via radio en online gevoerd en heeft als doel de consumptie van bioproducten te stimuleren en de bekendheid en herkenbaarheid van bio te vergroten. De campagne toont op een frisse creatieve manier dat wie bio eet, zich verbindt met het mooiste wat de aarde te bieden heeft. Met bio open je zonder moeite een wereld van puur genot, echte beleving en een bewuste en respectvolle verbinding met alles wat leeft.
Bio in cijfers
Via het consumentenpanel van 6 000 Belgische gezinnen van GfK Belgium krijgt VLAM inzicht in het thuisverbruik van bioproducten.
In de periode juli 2022 – juni 2023 steeg het verbruik van bioproducten zowel in waarde als in volume tegenover dezelfde periode het jaar voordien, toen er een stagnatie optrad. Hiermee lijken de biobestedingen opnieuw aan te knopen met de groeiende trend van voordien.
Ondanks de voedselinflatie werd in België 1,2 miljard euro aan bio uitgegeven in de periode van juli 2022 tot juni 2023. De totale biobestedingen stegen met 13%, die voor verse biovoeding zelfs met 21%. Het bioaandeel groeide dan ook van 3,4% naar 3,5%; het aandeel verse biovoeding steeg van 4,9% naar 5,4%.
Bijna iedereen (98 op 100) koopt wel eens een bioproduct. Er zijn echter grote verschillen in intensiteit tussen de biokopers. 20% van de kopers zorgen voor 81% van de totale bio-omzet. Deze groep van intensieve biokopers kochten vorig jaar vaker bio en waren de drijvende kracht achter de groei van bio.
Per capita besteedde de Brusselaar 137 € per kop aan bio, de Waal 127 € en de Vlaming 83 €, maar het verschil wordt kleiner.
De klassieke supermarkt blijft het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal (o.m. bakkers, slagers en ook BioPlanet). Hard discount groeit sterk voor verse voeding maar niet voor bio. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleiner maar hebben wel de meeste biologische producten in het assortiment. Eén op de drie producten is er biologisch (bij hard discount is dit slechts 1,4%).
Bron: VLAM.be