Wie bij Carrefour ambachtelijk Belgisch varkensvlees koopt, kan voortaan via een scan met zijn smartphone de herkomst van dit vlees nagaan. De warenhuisketen bundelde zijn krachten met keuringsorganisatie Vinçotte. Samen digitaliseerden ze de hele waardeketen van alle producten van het ‘Varkensvlees van Weleer’. Blockchaintechnologie verzekert de kwaliteit en transparantie van de data.
Dynamische QR-code
De Farm-to-Shop oplossing maakt gebruik van een dynamische QR-code die op het product wordt aangebracht tijdens het verpakkingsproces. Deze code kan vervolgens met elke type smartphone gescand worden door iedereen die de herkomst van het product wil nagaan.
De consument krijgt zo voor het eerst toegang tot kwaliteits- en auditdata die op vraag van Carrefour reeds gedurende 15 jaar door Vinçotte worden opgeslagen en beheerd. Deze data worden bovendien ook opgeslagen in een blockchain zodat de integriteit van deze gegevens gewaarborgd wordt over een langere periode.
Makkelijk opmerking geven of probleem melden
“Dankzij deze nieuwe webapplicatie kan de consument niet alleen meteen de origine en verwerkingsstappen van zijn product nagaan, hij kan er ook zeker van zijn dat deze data steekproefgewijs geverifieerd werden en dus ook betrouwbaar zijn”, zegt Jill Soels, productmanager voor de applicatie bij Vinçotte.
Bovendien fungeert de webapp als een echt communicatiekanaal. Na het scannen van de QR-code, komt de consument op de webpagina terecht, waar hij met één druk op de knop recepten voor dit product kan terugvinden en eveneens opmerkingen of eventuele klachten over het product kan indienen. De vragen komen rechtstreeks toe bij de klantendienst van Carrefour, die zo snel mogelijk een antwoord kan verschaffen en gericht kan ingrijpen indien er zich daadwerkelijk een probleem voordoet.
Bron: Carrefour – 9 januari 2019