Jongeren overtuigen dat je met varkensvlees perfect lekkere, verrassende én hippe gerechtjes kan maken. Dat is het doel van de nieuwe foodtruck waarmee VLAM rondtrekt langs Vlaamse festivals. Deze foodtrucktoer past in de campagne ‘Varken voor alle vorken’, en breidt de mediacampagne uit met een stevig activatieluik. Aldus een mededeling van VLAM.
Op het scherm, op het net én op festivals
In het najaar van 2015 lanceerde VLAM de campagne ‘Varken voor alle vorken’, die de veelzijdigheid van varkensvlees in de kijker zet. Een smakelijke tv-spot en inspirerende online acties moeten de Vlaming overtuigen dat varkensvlees perfect past in een hedendaags consumptiepatroon. Denk maar aan de opkomst van tapas en de populaire foodtrucks. Bovendien wil VLAM ook bestaande klassieke stukken herwaarderen, zoals bijvoorbeeld spiering en bloedworst. Uit de eerste resultaten blijkt de tv-spot alvast de juiste snaar te raken bij de kijker, die de spot creatief en aantrekkelijk vond. Bovendien kwam de boodschap van veelzijdigheid goed over.
Een mooie start, zodat VLAM ook dit jaar de campagne voortzet en zelfs nog versterkt. Na een eerste golf tv-spots in april, komt er in oktober een herhalingsgolf. Vanaf mei trekt VLAM ook met een foodtruck rond langs Vlaamse festivals. Dit moet de campagne vooral bij de jongeren extra bekend maken. Daarnaast lopen doorlopend online acties, die de foodtrucktoer voldoende kunnen aankondigen. Sociale media vormen hiervoor een uitgelezen kanaal. De jonge doelgroep is er erg actief en de evenementen kunnen vlot gedeeld worden met vrienden.
Tapas, stoere tattoos en een fotostudio
De foodtruck kampeert dit jaar op zeven festivals en deelt er op geregelde tijdstippen gratis hapjes uit. Voor wie het wat meer mag zijn, zijn er ook tapasassortimentjes aan democratische prijzen te krijgen. Die bordjes bieden een culinaire reis met in de hoofdrol buikspek, saltimboca, een worstenspiesje, yakitori, pulled pork, varkensspiering en bloedworst.
De foodtruck wordt helemaal ingekleed in de campagne en via grote schermen wordt de bereiding van vijf gerechten getoond. Verder krijgen de kopers van de tapasbordjes receptenkaartjes, zodat ze thuis zelf aan de slag kunnen. En om nog wat in de festivalsfeer te blijven, zijn er stoere tattoos, die meteen ook vereeuwigd kunnen worden in de fotostudio. De foto’s kunnen makkelijk gedeeld worden op sociale media, zodat de actie een breed publiek kan bereiken. De meest originele foto wordt bovendien beloond met een unieke lederen schort.
Je kan de VLAM-foodtruck bezoeken op:
– Gent Smaakt: 4-8 mei (de extra animatie met fotostudio enkel op 7-8 mei)
– Kaserol Geel: 21 mei
– Fiesta Europa Middelkerke: 14 juli
– Suikerrock Tienen: 30-31 juli
– Lokerse Feesten: 6-9 en 14 augustus
– Kaserol Lier: 15 augustus
– Fiesta Europa Maaseik: 3 september.