Het Algemeen Boerensyndicaat stelt zich serieus vragen bij de wekelijks genoteerde varkensprijzen in Vlaanderen. De vakorganisatie wijst er in een persbericht op dat het verschil tussen de Vlaamse en Duitse varkensprijs toeneemt en laat meteen haar ongeduld blijken ten aanzien van het uitblijven van wat Bart Vergote ‘een eerlijke en correcte vergoeding voor varkens met een toegevoegde waarde’, noemt.
In de mededeling krijgt de Belgian Pork Group de volle laag. “Wij stellen ons de vraag waar de beloofde meerwaarde van Belgian Pork Group gebleven is en of we nu ook nog eens de ingevoerde kilometerheffing doorgerekend krijgen?”, schrijft de woordvoerder van de ABS-varkenshouders.
De redactie van Varkensbedrijf verzocht de Belgian Pork Group via e-mail om een reactie, maar kreeg geen respons na een wachttijd van 24 uur.
Zoals genoegzaam bekend wordt een groot aandeel van onze varkens naar Duitsland geëxporteerd en baseren de Vlaamse slachthuizen zich op de Duitse prijsnotering. Door de jaren heen is er een zekere spread gevormd tussen de Duitse VEZG-prijs en de Vlaamse Westvlees-prijs van zo’n 28 à 29 eurocent. “De laatste maanden constateren we echter dat de spread steeds groter wordt en dat er op vandaag meer dan 31 eurocent minder betaald wordt in Vlaanderen dan in Duitsland”, constateert het ABS.
Voor Varkensbedrijf maakte PKS een eigen analyse (zie de file in bijlage). Opgelet: de Duitse prijs is omgerekend naar levende kilo’s (83%) om een juiste vergelijking te kunnen maken) van 2013 tot nu.
“Zoals de trendlijn aangeeft is er over die jaren gemiddeld geen toename van de spread”, besluit Pol Meerschman. “Wel is het zo dat tegenover begin dit jaar – zie laatste piek – er verleden jaar een kleinere spread was. Maar gezien de geschiedenis is dit volgens mij een trend. Afwachten wat de rest van het jaar geeft natuurlijk.”
Meerschman houdt er ook aan volgende technische verduidelijking over de Duitse varkensprijs te geven. “De Duitse prijs is de hoogst mogelijk haalbare. Hoe beter de varkens binnen de gestelde normen worden geslacht en gekeurd, hoe minder aftrek er is. Bij ons wordt er in tegenstelling met toeslagen bovenop de weekprijs gewerkt. En wij weten van niks anders dan dat deze toeslagen de voorbije jaren zijn toegenomen. Eigenlijk moeten we dan concluderen dat het verschil gemiddeld kleiner is geworden…”
Kan de oorzaak gezocht worden in de kilometerheffing? Meerschman is formeel: “Ik zie ook helemaal niet in wat de Duitse notering met de KM-heffing zou te maken hebben. 1 cent op 25.000 kg vlees zou 250 euro zijn. Dit lijkt me veel voor één transport naar Duitsland.”
Wat kan er dan wel aan de hand zijn? Zou het kunnen dat Duitsland minder neigt te betalen voor niet-Duits vlees?
“Indien de trend blijft aanhouden zouden we dat inderdaad ook als een mogelijkheid kunnen zien. Maar eigenlijk heb ik hier ook twijfels bij. Als de Duitsers ons vlees nodig hebben zullen ze wel betalen. We zijn gewoon heel afhankelijk van Duitsland en dat weten zij ginder ook”, aldus nog Pol Meerschman (PKS).
Voor de PKS-analyse klik ANALYSE SPREAD